polly says her back hurts. she's just as bored as me

Tar en Gigant också. 90-talets största. Alla som är födda ungefär samtidigt som jag tror jag minns vad dom gjorde när nyheten att Kurt Cobain skjutit huvudet av sig nådde dom. Jag var i stan med min pappa och min bror när jag såg löpsedeln, och på eftermiddagen cyklade jag och en av mina bästa vänner ut till en lekplats i närheten av där vi bodde och satt inne i ett lekhus och sörjde. Vi hade biljetter till den spelning Nirvana skulle ha gjort i maj egentligen, och det fanns liksom inget annat band av samma dignitet tyckte vi. På dagen spelningen skulle ha varit satt vi utanför Hovet med tända ljus tillsammans med många andra unga människor som på olika sätt blivit berörda av Nirvanas framfart. 

Idag är det svårt att förstå hur viktiga Nirvana var för aternativmusikens plats i t.ex. radio och TV. Innan Nirvana var alternativmusik just Alternativ. Efter Nirvana kunde samma musik vara den som sålde allra bäst och hördes allra mest. Nirvana banade väg för rocken på topplistorna, och vägen är fortfarande upptrampad, idag är det inget konstigt att the Hives ligger etta på Tracks. Musikklimatet hade varit oerhört mycket tristare om det hade varit det.

Albumet Nevermind utses gång på gång till 90-talets viktigaste album. Det är inte musiken i sig som är revolutionerande, det är statusen albumet fick och den stora publik det nådde. Kanske hade det kommit några andra om inte Nirvana sprängt gränserna, kanske inte. Vi visste naturligtvis inte då hur stora dom faktiskt egentligen var, och egentligen var vi nog rätt ointresserade. Cobain var nämligen inte i första hand sin generations stora ikon när han levde, han var i första hand ett språkrör för olyckliga människor. Jag hoppas att det aldrig glöms bort att Nirvana fyllde även den funktionen, för det är det viktigaste ett band egentligen kan erbjuda. 

Nevermind är förstås (en av) 90-talets absolut viktigaste skivor, inget tvivel om det. Låten jag valt kommer också från den skivan. Valde dock versionen från den berömda MTV unplugged-spelningen som etsat sig fast på så mångas näthinnor. Det här är ingenting annat än musikhistoria. 



Polly

Polly wants a cracker
I think I should get off her first
I think she wants some water
To put out the blow torch

Isn't me
Have a seed
Let me clip
Dirty wings
Let me take a ride
Cut yourself
I want some help
To please myself
Got some rope 
Have been told
I promise you
Have been true
Let me take a ride
Cut yourself
I want some help
To please myself

Polly wants a cracker
Maybe she would like some food
Ask me to untie her
A chase would be nice for a few

Polly says her back hurts
She's just as borde as me
She caught me off my guard
It amazes me the will of instinct

Kommentarer
Postat av: moa

Jag var på semester i Gbg när jag fick reda på att Kurtan var död. Minns det som igår. Men det är ju lite längre sen faktiskt ;).

2009-05-08 @ 13:48:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0