på allvar

Såg Schyfferts enmansshow på SVTplay igår och blev ganska imponerad faktiskt. Jag har ju alltid gillat Schyffert (eller, om sanningen ska fram har jag nog tyckt att han varit rätt slut ett tag), men att han kunde göra det här trodde jag kanske inte. Skäms på mig alltså. Han lyckades verkligen med konststycket att trollbinda både mig och publiken på Cirkus i nästan två timmar utan problem, och utan någon annan rekvisita än en stol, ett bord och en iPod. Grymt! 

Det var också roligt eftersom så mycket av min smak när det kommer till populärkultur formades under 90-talet, som ju showen handlar om. Att säga att herrarna i Killinggänget hade en viss inverkan på smaken i fråga är ju knappast heller en överdrift. Rätt mycket nostalgikänslor alltså.

Håller ju också såklart med Schyffert om att 90-talet verkligen, verkligen var ironins årtionde. Hans teori (framförd i showen) är att det var en reaktion på det yberpretentiösa 80-talet, och det ligger säkert en hel del i det. Han valde dock strategiskt nog bort vissa, ändå ganska stora får man nog säga, delar av i alla fall MITT 90-tal när han sa att inget var på riktigt och allt var på skoj. Det fanns allt en del allvarsamma populärkulturyttringar även på 90-talet tycker jag nog. Allvarsamma män (och kvinnor, fast dom var betydligt färre då än nu ;)) som VERKLIGEN menade allt dom sa från djupet av sitt hjärta. Som aldrig log på bild. Som tog sig själva, eller sin musik, på största möjliga allvar. 

Visst, alla här nedan kan inte kallas pretentiösa, inte alls faktiskt. Vissa kan det ju dock i allra högsta grad. Och inte är det en enda ironisk blinkning i sikte i alla fall.

Eller vad säger ni? 










Kommentarer
Postat av: david

Alla är inte pretentiösa nej, det är ju rätt uppfattat ;). Men ja. Du har en poäng. Och Kent är ta mig fan så skitpretentiösa så det räcker för hela 90talet.

2009-05-27 @ 23:02:05
Postat av: Therese

Jag såg lite på det.

Har planerat att jag ska se hela i helgen.

2009-05-28 @ 22:45:46
URL: http://alonelyballad.blogspot.com
Postat av: Sarah

Men David, vad du tar i! Fast du har ju också en poäng såklart. Manics jobbar ju inte heller så jättehårt på självdistansen. ;)



Therese: Ja, rekommenderar det som sagt! Tyckte han var jättebra! :)

2009-05-29 @ 00:32:49
URL: http://condemnedtorocknroll.blogg.se/
Postat av: moa

Nej här är det inga glimtar i ögonen, det är allt jag säger om det. Såklart har du alldeles rätt.

2009-05-29 @ 09:43:52
Postat av: Sarah

Jamen jag vet! ;)

2009-05-29 @ 16:14:51
URL: http://condemnedtorocknroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0