loneliness was tough, the toughest role you ever played

Suedelåten fick mig att tänka på en av mina allra första favorittexter. Jag satt hemma i barndomshemmet i vardagsrummet och tog ut den här låten på vårt alldeles nya digitalpiano och tyckte varenda ord darrade av betydelse. Min fascination för Marilyn och hennes öde var (är?) nästan lika stor som Eltons. Kanske var det just med den  här låten min besatthet startade. Är fortfarande fascinerad. Tycker fortfarande att det är en helt fantastisk text. Bleka kopior (ÄVEN om dom är gjorda av samma artist som skrev originalet) är ju inte vatten värda i jämförelse. 

Det är någonting med utsattheten i den här texten som berör mig ända in i hjärteroten. Hon är en av våra största ikoner, ändå verkar det som om hon var så oerhört ensam. Ibland tror jag att det är lite symtomatiskt för vår tid. Ska dock inte ge mig in i några djupare resonemang kring det just i kväll.

Kan också passa på att tipsa om en av dom allra, allra bästa böckerna, nämligen Blonde av Joyce Carol Oates. I Blonde har Oates använt sig av Marilyns liv som en ram, och så har hon satt sig in i personen och utifrån det skrivit en fiktiv roman. Den ser tjock ut när man ser den, men jag lovar, det är den inte när man läser den. Den är så otroligt bra så det finns nästan inte ord. Lite som den här låten. Exakt samma utsatthet. Läs bara, tjafsa inte.





Candle in the wind

Goodbye Norma Jean, though I never knew you at all
You had the grace to hold yourself while those around you crawled
They crawled out of the woodwork, and they whispered into your brain
They set you on the treadmill
And they made you change your name

And it seems to me you lived your life like a candle in the wind
Never knowing who to cling to when the rain set in
And I would have liked to know you, but I was just a kid
Your candle burned out long before your legend ever did

Loneliness was tough, the toughest role you ever played
Hollywood created a superstar, and pain was the price you paid
Even when you died
Oh, the press still hounded you, all the papers had to say
Was that Marilyn was found in the nude

And it seems to me you lived your life like a candle in the wind
Never knowing who to cling to when the rain set in
And I would have liked to know you but I was just a kid
Your candle burned out long before your legend ever did

Goodbye Norma Jean, though I never knew you at all
You had the grace to hold yourself while those around you crawled
Goodbye Norma Jean
From a young man in the 22:nd row, who sees you as something more than sexual,
more than just our Marilyn Monroe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0