Lord can you hear me, hear me at all?

Nu är det dags. Spiritualized. Jag tänker inte ens försöka förklara vad den lilla mannen med silverskorna och hans musik har betytt för mig, ni får lyssna själva istället. Antingen hör ni det eller så hör ni det inte. Jag tycker lite synd om dom som inte hör. Jason "Spaceman" Pierce texter har alltid handlat om existensen, Gud och livet efter detta. Ångesten över att leva ett liv fyllt av synd kastar djupa skuggor över musiken som oftast är så vacker i sina storslagna arrangemang att det värker i kroppen. Spaceman gör den vackraste musiken jag vet när han är på det humöret. I höstas gjorde han det på Berns när han gav mig årets konsertupplevelse. Han bara stod där rakt upp och ner i sina silverskor och med solglasögonen på med profilen vänd mot publiken. Han öppnade knappt ögonen under den drygt två timmar långa spelningen, så försjunken var han i sin musik. Så viktig är hans musik för honom. Jag tror att bara då kan den också bli så viktig för någon annan. 

Under tiden jag skrivit det här inlägget har jag ändrat val av låt fem gånger. Det är egentligen omöjligt att välja ut en enda låt med Spiritualized. Det kommer förmodligen fler framöver alltså. Tillslut valde jag i alla fall Lord can you hear me. Den fångar på så många sätt själva grundtemat i Jasons texter samtidigt som det är en av dom absolut vackraste låtarna. Den gjordes först  av Jasons gamla band Spacemen 3 i en lite mer sparsmakad version, men det är med Spiritualized han fick den att lyfta ända upp till himmelriket han så desperat vill få tillträde till. 

Videon är en privatperson som har klippt ihop.  Det är Kubricks "2001-ett rymdäventyr" med Spiritualized-låtar till. Två fantastiska saker i en alltså. Det här är låt, och avsnitt nummer 12. Fantastiskt när folk gör något vettigt av sin tid!



Lord, can you hear me?

Lord, help me out
I'd take my life but I'm in doubt
Just where my soul will lie
Deep in the earth or way up in the sky

Lord, can you hear me when I call?
Lord, can you hear me when I call?
Lord can you hear me when I call?
Lord, can you hear me, hear me at all?

All my life has left my side
Can't get enough out of life to keep me satisfied
I'm lost about everything
Lord, look what state I'm in

Lord, can you hear me when I call?
Lord, can you hear me when I call?
Lord, can you hear me when I call?
Lord, can you hear me, hear me at all?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0