if I am good I could add years to my life, I would rather add some life to my years

Det är svårt det här med att vara besatt. Har en väldig lust att blogga, och jag bloggar ju om musik, men all musik förutom besatthetsobjektet känns ju så ointressant. Det är just det som brukar hända, det är helt normalt och det brukar gå över (intalar mig själv)! 

Problemet är ju att t.o.m. jag mitt i mitt förlorade tillstånd inser att det inte blir en särkilt rolig blogg om den helt plötsligt handlar om enbart en artist. Alla kan ju inte bli besatta av samma sak samtidigt o.s.v. Så, vad göra?

Jag bestämde mig för att vända mig till själva ursprungsobjektet. Utan honom hade inte Sanders utmärkta lilla skiva låtit som den låter, det är ett som är säkert, den hade kanske inte ens någonsin sett dagens ljus. Jag pratar förstås om Jason "Spaceman" Pierce. 

Han har varit uppe på bloggen förut. Inte tillräckligt mycket förvisso, men uppe har han varit, och då gällde det hans nutida, alldeles alldeles underbara band Spiritualized. Spiritualized är det närmsta jag kommer ett idolband i vuxen ålder, och dom består i stort sätt av Jason och diverse musiker som hjälper till att inscensätta hans visioner. Innan Spiritualized var Jason ena halvan i spacerockbandet Spacemen 3, vars skivor stod i Astrid Lindgrens bokhylla i Christopher Sanders dröm (ni hänger väl med nu?). Som så många gånger förut (det lär inte vara den sista gången heller) när två starka visionärer finns i samma band så splittrades Spacemen 3 till följd av interna konflikter. Ryktena säger att under inspelningen av deras sista skiva kunde Pierce och hans kollega Peter Kember knappt vistas i samma rum, och skivan ska dom ha spelat in helt skilda från varandra. När den släpptes fanns inte bandet längre, och Jason Pierce fortsatte alltså att försöka få musikaliska drömmar att ta verklig form i bandet Spiritualized. 

Spiritualized är verkligen det bästa jag vet. Det finns inget band som är så mycket trygghet, så mycket tröst och så mycket styrka som dom. Eller som han, för det är ju Pierce vi talar om när vi talar om Spiritualized. Föder jag någon gång barn vill jag göra det till Spiritualized, ska jag gifta mig vill jag att Spiritualized ska spelas, när jag en gång ska dö vill jag göra det med Spiritualized på högsta volym. Inget annat band är så nära dom stora ögonblicken som dom. Jasons musik och texter handlar om att födas, om att leva, om våra existentiella villkor, om kärlek, om att dö och om att födas återigen. Större blir det inte, så är det bara. 

I New York var jag och Tove på en gudstjänst i en Baptistkyrka. Vi hade hoppats på att få se en gospelkör, men i kyrkan som vi helt random slank in i var kören på semester och vi fick nöja oss Inner Circles Bad Boys på sjukt hög volym, en församling som högljutt stämde in i predikans poänger och en präst som var en av dom bästa retoriker jag någonsin har skådat live. Predikan just den söndagen vi var där handlade just om the Bad Boys. "What are you gonna do when they come for you?" undrade prästen gång på gång, och uppmanade församlingen att ta stöd i sin tro på Jesus, att hitta styrka och handlingskraft där. För livet är ju sådär ibland, att det känns som om "the Bad Boys" hela tiden lurar runt knuten, som att världen omkring är ogästvänlig och sjukt kall. 

Och jag vet vart jag hittar min styrka och mitt stöd. Timmen i baptistkyrkan i New York hade väldigt mycket mer med Jason Pierce att göra än något av alla dom andra rock- och popbanden jag lyssnar på. Det är där han har sina starkast influenser, och det är där vi hittar dom frågeställningar han förtvivlat försöker hitta svar på. Han är inte alltid lika säker som prästen på vart svaren finns, men han ställer frågorna. I vårt sekulariserade, sjukt intellektsförhärligande samhälle kan just det vara det viktigaste man överhuvudtaget kan göra. 



Walking With Jesus

I walked with Jesus and he would say
Oh you poor child you ain't coming to me no way
You´ve found heaven on earth, gonna burn for your sins
I said I think I'm gonna be in good company down there with all my friends

Well I got around to think about what Jesus said to me
'cause if heaven's like this then that's the place to be
It's a long long time between now and my death
And I've gotta have my fun so I've chosen what's best

Well
Here it comes
Here comes the sound
The sound of confusion

So listen sweet Lord forgove me of my sins
'cause I can't stand this life without all of these things
I know I've done wrong but I'm in heaven on earth
I know I've done wrong but I could have done you worse

Jesus please meat me at the centre of teh earth
'cause these wings are gonna fail me
And I've could have done you worse




Out of sight

Out of sight is always out of mind
I think out of mind is out of sight
I was just lookin' for some peace of mind
I just couldn't find a peace of mine

They say that pride comes just before a fall
I have fallen and I wasn't sure
You know that I have fallen further before
I just cannot stand fallin' no more

If I am good I could add years to my life
I would rather add some life to my years
Life is really what you make it they say
I can't even make my mind up today

The world keeps turning it keeps me in my place
Where I stand is only three miles from space
Standin' space is all the space I can stand
Gravity just keeps on keepin' me down

Out of sight is always out of mind
I think out of mind is out of sight
I was just lookin' for some peace of mind
But I just couldn't find a peace of mine

They say that pride comes just before a fall
I have fallen and I wasn't proud
You know that I have fallen further before
I just cannot stand fallin' no more

If I am good I could add years to my life
I would rather add some life to my years
Life is really what you make it they say
I can't even make my mind up today

The planet spins and it keeps me in my place
Where I stand is only three miles from space
We're getting closer now to beeing apart
I kinda miss you people right from the start (osäker textrad)



Death take your fiddle

Think I'll drink myself into a coma
And I'll take every way out I can find
But morphine, codeine, whisky they won't alter
The way I feel now death is not around

So death take your fiddle
And play a song for me
Play a song we used to sing
The one that brought you close to me
Play a song and I will sing along

I think I'd like to take myself to heaven
'cause I ain't been there many times before
And Jesus Christ if I don't know if I like it
Sadness struck a thousand times or more

So death take your fiddle
And play a song for me
Play a song we used to sing
The one that brought you close to me
Play a song and I will sing along

Think I'll drink myself into a coma
And I'll take every way out I can find
But morphine, codeine, whisky they won't alter
The way I feel now death is not around
The way I feel now death is not around



Kommentarer
Postat av: david

Word! Bästa inlägget hittills!

2009-08-23 @ 11:00:13
Postat av: Sarah

Tack! :) Det är mycket hjärta bakom (som du vet).

2009-08-23 @ 14:05:01
URL: http://condemnedtorocknroll.blogg.se/
Postat av: moa

Mycket fint ja!

2009-08-23 @ 17:33:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0