nu ramlar du snart, dom slutar aldrig slå

Har missat att tipsa om ännu en svensk skiva som precis släppts. Jag har ju tidigare skrivit om min passion för band som vågar tycka något, och Florence Valentin är i allra högsta grad ett sådant band. Varenda låt vill förmedla något, vill skaka om och ändra på saker och tings ordning, och det gör ju att jag inte kan annat än tycka om. Svensk pop lider alldeles för stor brist på patos. Florence Valentin behövs.

Invändningen man kan ha här är eventuellt att det KAN låta liiiite likt vissa andra band. Jag har ju tidigare förklarat min ståndpunkt även i den frågan, men här är det ibland väldigt uppenbart inte bara vilken artist utan även vilken låt Love Antell haft på hjärnan när han författat (jämför t.ex. hiten Pokerkväll i Vårby Gård med Clash fantastiska Rudie Can't Fail). Jag känner att jag kan strunta i det, dels har dom ju alldeles oerhört god smak och dels har dom ju som sagt ett Budskap. Dessutom har nog många av dagens kids inte koll på typ the Clash, och då kan dom ju behöva en historielektion. Annorlunda blir det dock när Florence Valentin låter exakt som en samtida artist. Första singeln från nya skivan heter Spring Ricco och låter väldigt mycket som Hellström. Och Glasvegas. Inga historielektioner där inte. Den är också sjukt bra, så jag tycker inte man ska låta det hindra en från att tycka om. Handlar om mordet på Kungsholmen gör den också, Riccardo ni vet. Och det är ju där han skiljer sig från dom andra svenska artisterna som förvisso ofta skriver fantastiskt fina texter, men som aldrig någonsin ser utanför sin egen bubbla. I Spring Ricco är vi långt utanför bubblan och 16 år och springer för livet på Kungsholmen en kylig natt i oktober. Jag tror vi skulle behöva vara utanför bubblan lite oftare. 

Skulle nästan vilja säga vårens låt. Men det är nog för tidigt. 

Som sagt alltså. Florence Valentin behövs



Spring Ricco

Latino Don Juan, bara 16 år
Tar inga råd från nån jävla syokonsult
Dom är efter dig nu
Dom kommer slå hårt
Dom kommer slå hårt

Ungar på skolgården leker Firman Boys
Hotar varandra med sms på telefon
En flaska mot skallen blir droppen nån gång
Det var droppen för dom

Så spring Ricco, spring Ricco, spring Ricco

King Island är rena Kingston nu
Händer samma sak på bortaplan hörs inte ett ljud
Det är det här dom har väntat på
Så spring Ricco, spring Ricco

Slanga bensin med EU-moppegängena
Istället för att stå där med guldkors och bandana
Efter nån som 50 Cent
med skottsäker väst från Dolce Et Gabana

Spring Ricco, spring Ricco, spring Ricco

Det är det här dom väntat på
Så spring allt du kan Ricco
Det är det här dom väntat på
Det är det här dom väntat på
Nu ramlar du snart
Dom slutar aldrig slå


Kommentarer
Postat av: moa

Sjunger med och skiter i vad dom snott eller inte snott, det är för bra för att bry sig om det. :)

2009-04-06 @ 13:53:58
Postat av: Therese

Håller med föregående talare.

Sen tycker jag att så länge man ändå gör det till sin egen grej gör det inget om det påminner om andra.

Och det är ju faktiskt inga dåliga band och artister han inspirerats av :)

2009-04-06 @ 16:35:47
URL: http://alonelyballad.blogspot.com
Postat av: Sarah

Ja jag håller med er båda! :) Texterna är ju grymma och musiken också, som sagt, det är inga dåliga artister som står för inspirationen!

2009-04-07 @ 01:28:59
URL: http://condemnedtorocknroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0